Statsministeren møder Boss Ladies på Folkemødet 2023

Inden Folkemødet 2023 blev skudt officielt i gang torsdag den 15. juni, mødte fem Boss Ladies-ambassadører Mette Frederiksen til en samtale om at følge sin uddannelsesdrøm og gå imod strømmen.

Det var ingen blomster til statsminister Mette Frederiksen, da hun torsdag formiddag den 15. juni 2023 mødtes med fem Boss Ladies-ambassadører ved Hovedscenen på Folkemødet i Allinge på Bornholm. I stedet fik hun overrakt en Boss Ladies-boremaskine – og der fulgte lidt gode råd med fra Boss Ladies-ambassadør Freja Elmer, som i dagens anledning var ’blomsterpige’.

Herefter var det tid til en samtale mellem statsministeren og Boss Ladies-ambassadørerne Freja Elmer, Maria Aelin Rosæfontanus, Chott Andersen, Annette Pilgaard Nielsen og Katrine Hansen. Samtalen foregik i rammer, som ambassadørerne selv har været med til at opbygge som en del af ’Boss Ladies bygger Folkemødet’ – og som indledning til samtalen kunne Freja Elmer blandt andet fortælle, at hun har bygget trappen op til Hovedscenen.

Under samtalen fortalte ambassadørerne deres personlige historier om at følge sin drøm og tage en for deres køn utraditionel karrierevej. De delte ud af deres faglige stolthed og fortalte hvad Boss Ladies-fællesskabet betyder for dem.

Efter mødet med Boss Ladies-ambassadørerne åbnede Mette Frederiksen Folkemødet fra netop Hovedscenen – og da hun besteg trappen, blev der sendt et ’thumbs up’ afsted i ambassadørernes retning for godt og veludført arbejde.

Boss Ladies bygger Folkemødet

Med støtte fra STARK Fonden tilbringer fem Boss Ladies-ambassadører ugen på Bornholm, hvor de er med til at opbygge de rammer, som Folkemødet udspiller sig i.

For kvinder har historisk set udgjort en forsvindende lille andel af de teams, som opbygger Folkemødet og dets scener. For at ændre på dette har Boss Ladies og Folkemødet i år indgået et samarbejde omkring projektet ’Boss Ladies bygger Folkemødet’.

I dagene op til Folkemødets åbning har ambassadørerne været en del af det frivillige rykkerteam, hvor de blandt andet har været med til at bygge trappen til Hovedscenen og bordene i DI’s telt – for bare at nævne et par steder.

Når Folkemødet torsdag skydes i gang, fortsætter ambassadørernes deltagelse i demokratifesten – og fra at bygge scenerne skal flere af ambassadørerne nu indtage dem. Ambassadørerne skal deltage i og overvære debatter, hvor de vil være med til at sætte fokus på blandt trivslen på erhvervsskolerne, den faglærte arbejdskrafts betydning i den grønne omstilling, og hvordan vi kan rekruttere flere hænder til de tekniske fag.

Nina Groes