Boss Ladies går sammen med industrien om at tiltrække flere kvinder til branchen

Industriens Uddannelser, Dansk Industri, Dansk Metal og Boss Ladies går sammen med nogle af landets mest toneangivne aktører i kampen for at tiltrække kvinder og skabe bedre vilkår i industrien.

Er du nogensinde stødt på en kvindelig klejnsmed eller industritekniker?

Hvis svaret er nej, er det ikke så mærkeligt. For den danske industri er en af Danmarks mest mandsdominerede brancher. Her udgør kvinder blot fem procent af de beskæftigede, viser tal fra Danmarks statistik og Dansk Industris beregninger.

Men den statistik bliver forhåbentlig snart fortid. For nu går Boss Ladies sammen med Dansk Industri, Dansk Metal, Industriens Uddannelser og en række af Danmarks mest toneangivne virksomheder ind i kampen om at tiltrække flere kvinder til industriens fag og ruske op i gamle kønsstereotyper.

Indsatsen skal bidrage til at tiltrække og fastholde af kvinder og styrke trivslen i hele branchen.

Forandringsprojektet Boss Ladies har siden 2018 samlet kvinder fra bygge- anlægs- og installationsbrancherne, mens de maritime fag kom med på holdet i 2021.  Vi er både glade for og stolte af, at vi med det nye samarbejde med industriens fag endelig kan samle alle Danmarks Boss Ladies og kæmpe deres sag på uddannelserne, byggepladserne og i samfundet.

Når man får diversitet ind på arbejdspladsen, så løfter det oftest arbejdskulturen og det gavner også mange mænd.

- Nina Groes, stifter og direktør, Foreningen Divérs

En gevinst for alle køn

Med Boss Ladies’ enorme videns- og erfaringsbank i rygsækken er vi overbeviste om, at samarbejdet med industriens fag vil resultere i en vigtig forandring af branchen:

- Vi ved fra vores arbejde med kvindelige håndværkere, at der er mange kvinder, der falder fra, når de er en kønsminoritet. Derfor arbejder vi strategisk med at fastholde kvinderne og skabe bedre vilkår for dem i brancherne. Det gør vi hele vejen rundt både på skolerne, på lærepladserne og med kulturen i branchen. Når man får kvinder ind på arbejdspladsen, så løfter det oftest arbejdskulturen og det gavner også mange mænd, siger Nina Groes, direktør i Foreningen Divérs og initiativtager til Boss Ladies.

Jesper Kvistgaard, CSR Manager i Grundfos, har samme iagttagelse af, hvordan kvinder på arbejdspladsen er en gevinst – en gevinst som rækker ud over det faglige, kvinderne bidrager med:

- Selvom vi har gjort en indsats for at få flere kvinder til at søge vores lærepladser indenfor industrifagene, så har vi ikke fået helt det resultat, vi ønskede. Med samarbejdet håber vi på at se flere kvindelige ansøgere, fordi vi ved, at det giver en hel masse, når sammensætningen af lærlinge ikke kun består af en bestemt arketype, udtaler han.

Og han fortsætter:

- Jeg er af den overbevisning at flere kvindelige lærlinge i de normalt mandsdominerede fag, vil få positiv betydning for mændenes lyst til at søge vores lærepladser. Derfor er der mange positive gevinster ved samarbejdet

Foruden de positive virkninger af en fornyet sammensætningen i medarbejdergrupperne, vil det også kunne bidrage til den generelle udfordring med at skaffe lærlinge til industrien.

Sønderjylland på landkortet

Hos Danfoss ser de frem til samarbejdet om at påvirke kulturen på skoler og i virksomheder og kunne vise gode resultater – også i det sydlige Jylland.

- Da jeg så, at Sønderjylland brillierede med fravær af ambassadører, tænkte jeg, at det skal vi have gjort noget ved. Jeg satser på, at vi kommer på landkortet med nogle ambassadører. Jeg tror, at Boss Ladies kan påvirke skoler og virksomheder i en ny retning, fordi I kan vise resultater rundt omkring i landet. Det glæder jeg mig til, udtaler Burkhard Winski, Head of HR DK Services i Danfoss.

Burkhard Winski ser frem til at drage nytte af Boss Ladies’ erfaringer inden for tiltrækning og fastholdelse af kvinder.

- Jeg ser et klart samarbejde, når vi skal rekruttere, så håber jeg, at I kan sætte os i kontakt med kvindelige kandidater, som måske har svært ved at finde en læreplads. Dem vil vi rigtig gerne se. Jeg håber, at vi kan samarbejde i både tiltræknings- og rekrutteringsfasen.

I fællesskab med vores mange ihærdige og dygtige samarbejdspartnere og fantastiske ambassadørkorps af kvindelige lærlinge har vi bevist, at der kan skabes store forandringer i selv de mest mandsdominerede og stereotype fag.

Og med den store opbakning og tilslutning, vi nu ser fra den danske industri, tror vi på, vi sammen kan rykke branchen.

Vi glæder os til at trække i arbejdshandskerne sammen med repræsentanter fra førende virksomheder, uddannelser og brancheforeninger, så vi sammen kan gøre en forskel for og give en stemme til kvinder i industrifagene – og forbedre branchen for alle.

Nina Groes