Nina Groes skal stå i spidsen for mangfoldighed i dansk fodbold

92b5f76ce8c01584f9f12058e472c3a825ee5a86.jpg

Divérs’ direktør Nina Groes er ny kvinde i spidsen for DBU’s arbejde med mangfoldighed og diversitet. Den tidligere direktør i KVINFO bliver nu formand for et nyt Diversitetsudvalg i DBU.  Læs mere

Diversitetsudvalget skal være politisk tovholder i forhold til at arbejde med diversitet i dansk fodbold. Noget, den nye formand ser meget frem til:

“Fodbold er et fællesskab for alle. Derfor er det så vigtigt, at vi får gjort op med de forældede stereotyper og fordomme der stadig findes over alt i samfundet, også i fodboldens verden. Vores mål er, at fodbolden skal gå foran, og det er det arbejde, vi nu skal i gang med. Jeg glæder mig meget til at tage fat,” siger den nyudnævnte formand, Nina Groes

Diversitet på dagsordenen
Diversitetsudvalget skal arbejde med at fremme diversitet i dansk fodbold – både på og uden for banen. I første omgang er der fokus på køn, men også etnicitet, seksualitet og alder vil blive kigget efter i sømmene.

En nødvendighed lyder det fra Jesper Møller, der er formand i DBU:

”Fodbold er for alle – uanset køn, seksualitet eller andre forskelle. Derfor skal vi hele tiden sørge for, at vi i DBU gør alt, hvad vi kan for at vores rammer, kultur og fællesskab er så inddragende som muligt. Så potentielle medlemmer finder fodboldens fællesskab fristende, og vi samtidig fastholder de, der allerede er en del af fællesskabet. Her er et politisk forankret udvalg med fokus på diversitet et afgørende tiltag.”

Udvalg i støbeskeen længe
I 2017 satte en politisk kommission fokus på den manglende diversitet i dansk fodbold, og i 2018 kom DBU’s Kvindekommission, med Helle Thorning-Schmidt i spidsen, med en række konkrete anbefalinger på kønsområdet. På den måde har DBU de senere år arbejdet med diversitets-problematikken ad flere omgange. Men indtil nu har området ikke være politisk forankret i DBU – det sker heldigvis nu, lyder det fra Nina Groes:

Oversigt over medlemmer i Diversitetsudvalget:

• Nina Groes, iværksætter, direktør i Divérs og tidligere direktør i KVINFO

• Michael S. Kehlet, Vice President, LEGO