Boss Ladies satser på lokale korps

I februar sætter Boss Ladies gang i fem lokale ambassadørkorps. De skal være med til at skabe lokale fællesskaber og talentudviklingsprogrammer for de kvindelige elever på skolerne. Et behov der er blevet tydeliggjort under corona-nedlukningerne.

140 – Det er antallet af kvinder, der kan kalde sig Boss Ladies ambassadører og som alle gør en stor indsats for, at der bliver skabt opmærksomhed på kvinder i Bygge- Anlægs og Teknikfagene.

Særligt det seneste år har korpsets størrelse taget fart. Ud over at det skal skabe mere opmærksomhed på diversitet i branchen, så er det også vigtigt for Boss Ladies-teamet, at der bliver skabt et fællesskab for kvinderne i håndværksfagene, der skal være med til at fastholde kvinderne på uddannelserne. Hvor 37% af kvinderne falder fra ifølge Danmarks Statistik.

- Vi ved, at piger vægter et socialt studiemiljø højt når de skal vælge en uddannelse. Som pige på en uddannelse inden for bygge-, anlæg- og installationsfagene udgør du en minoritet, og mange savner en kvindelig kollega eller klassekammerat, fortæller Maria Brix, Projektkoordinator i Boss Ladies.

“Corona gør at mange føler sig isoleret, derfor er det vigtigt, at vi får startet de her fællesskaber op lokalt ude på skolerne, så de kvindelige elever har et netværk de kan gå til” - Maria Brix, Projektkoordinator

Netop derfor har Boss Ladies nu sat gang i projektet ”Lokale Ambassadørkorps”, der er finansieret af Nordea-fonden. I samarbejde med fem erhvervsskoler, skal der rekrutteres 75 lokale ambassadører, der samtidig skal indgå i det nationale korps. Samarbejdet er indgået med Learnmark i Horsens, Syddansk Erhvervsskole i Odense, Techcollege i Aalborg, Herningsholm i Herning og EUC i Holbæk.

- Vi ved - af erfaring - fra projektets Ambassadørkorps, at det kan gøre en kæmpe forskel for den enkelte elev at blive en del af et kvindelig netværk, hvor man kan dele stort og småt og ikke mindst, at der altid vil være nogen, der ser en og står klar til at lytte, forklarer Maria Brix.

Talentudvikling og bæredygtighed

Boss Ladies starter projektet op i februar, hvor de holder oplæg for skolerne, og hvor der skal skabes handleplaner og findes en fælles identitet for eleverne. Boss Ladies-teamet vil lave talentudvikling på den enkelte skole, og det skal skabe en dybere dimension til det allerede eksisterende ambassadørkorps.

I de lokale ambassadørkorps er der tilknyttet en forandringsagent på hver skole, der skal være tovholder på projektet. Og som skal være med til at sikre, at indsatsen styrkes på skolen. Og senere på året er der planlagt en camp, hvor lokalkorpsene kan møde hinanden og udveksle erfaringer.

- Corona gør at mange føler sig isoleret, derfor er det vigtigt, at vi får startet de her fællesskaber op lokalt ude på skolerne, så de kvindelige elever har et netværk de kan gå til, hvis de for eksempel får opsagt en lærlinge-kontrakt, føler sig ensomme eller noget helt tredje. Vi ved og tror på, at kvindeligt fællesskab kan skabe stor forandring for de elever som er med, udtaler Maria Brix.

Og hun fortsætter:

-  Og så skal det blive et bæredygtigt koncept, der betyder, at når vi er færdig med indsatsen, så vil netværket køre videre på skolerne, så rigtig mange piger kan få glæde af det.

Boss Ladies-teamet håber på, at den øgede lokale indsats kan gøre skolerne mere attraktive for unge kvinder, der står og skal vælge en ungdomsuddannelse.  Når de ved, at den lokale skole har et øget fokus på fællesskab og trivsel for deres kvindelige elever.

Hvis du selv sidder og er en kvinde, der går på en af de fem skoler, så er du velkommen til at kontakte Boss Ladies for at høre mere om indsatsen.

Nina Groes