H. K. H. Kronprinsesse Mary besøger Boss Ladies: Boss Ladies er ikke blot et projekt, I er en bevægelse

Vores modige og dygtige Boss Ladies ambassadører delte deres oplevelser og udfordringer som kvinde i traditionelle mandebrancher med Kronprinsessen. Et møde, som skriver sig ind som et af de helt store øjeblikke i Boss Ladies’ historie.

Onsdag 22. juni 2022 er en dag, vi i Boss Ladies sent vil glemme.

Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary besøgte Arkil-byggepladsen Nordvestpassagen, hvor hun mødte 29 af vores fantastiske Boss Ladies ambassadører.

Hvor der normalt summer af byggestøj og støvet fra maskiner, var der pyntet op med Boss Ladies flag, store plakater af kvindelige håndværkere og rød løber. Byggepladsen var forvandlet til en scene, som var både Boss Ladies’ ambassadører og en kronprinsesse værdig.

I samtale om at være kvinde i mandefag

På dagsordenen var de udfordringer og muligheder, kvindelige håndværkere møder i industrien, bygge-, anlægs- og installationsbranchen samt i de maritime fag.

For os i Boss Ladies betyder Kronprinsessens besøg og engagement i dét arbejde og dé kvinder, vi hver dag kæmper for, utroligt meget. Stifter af Boss Ladies, Nina Groes, bød velkommen ved arrangementet og understregede, hvad Kronprinsessens tilstedeværelse og bevågenhed betyder. Både for Boss Ladies og for de modige og stærke kvinder, vi arbejder for og med:

”At De, Deres Kongelige Højhed, er her hos os, betyder, at vi kan inspirere endnu flere unge til at turde forfølge deres drøm, uanset hvilket køn de har. At vi kan understøtte flere unge kvinder i retten til at sige ja og nej. Retten til at bestemme over sit eget liv.”

Med rammen sat delte vores ambassadører deres erfaringer og oplevelser med Kronprinsessen. I fællesskab samtalede de om dét at være kvinde i mandsdominerede brancher, hvor fordomme og kønsbestemte stereotyper og udfordringer er hverdag for alt for mange.

Kæmper for pladsen i skurvognen

Tre af vores stærke og modige ambassadører, tækker Laura Feline Ebbesen, bygningssnedker Amalie Maar og anlægsstruktør Samanda Brændholt Larsen, gav Kronprinsessen et særligt indblik i livet som minoritet i deres fag, da de hver især holdt fantastiske, rørende og personlige taler, som gav alle tilstedeværende stof til eftertanke.

Først delte Amalie sin oplevelse med at skulle kæmpe for at bevise sit værd i sin branche, hvor alt fra arbejdssko til skurvognskulturen er skabt af mænd og til mænd. Amalie fortalte blandt andet om, hvordan hun har skulle kæmpe hårdt for sin plads i det fag, hun beskæftiger sig med og elsker:

”Det første stykke tid, var der ingen interesse i, hvem jeg var, men langt mere interesse i, hvad jeg lavede på ”deres” arbejde, i ”deres” branche, i ”deres” skurvogn. Jeg skulle dagligt svare på, hvorfor jeg ville være der, og hvorfor jeg dog ville være håndværker.”

Amalie og hendes oplevelser i branchen repræsenterer en fremmedgørelse, mange kvinder mødes med, når de vælger håndværksfagene til. Hendes tale vakte genklang hos mange af de fremmødte ambassadører og satte på flot og ærlig vis fokus på et af kerneproblemerne for kvinders vej ind i industrien, i bygge-, anlægs- og installationsbranchen og de maritime fag.

Når chikane og svigt træder i stedet for fællesskabet

Efter Amalies flotte tale overtog Laura Feline ordet og fortalte modigt og ærligt om dels at være den første kvinde i 10 år til at gennemføre tækkeruddannelsen, og dels om at føle sig svigtet og udnyttet af dem, som skulle udgøre et fagligt fællesskab for hende. Hun fortalte om nogle af de ubehagelige og uacceptable oplevelser, hun desværre har haft undervejs i sin faglige udvikling:

”De ubehagelige oplevelser har sat sine spor. Det har været svært at gå igennem en uddannelse og gang på gang opleve svigt fra de personer, jeg havde tillid til. Det har påvirket min trivsel. Jeg brænder for faget, og jeg er dygtig til det. Men kulturen er rådden. Jeg drømmer om en branche, der er mere inkluderende. Jeg drømmer om, at andre kvindelige tækkere ikke skal have samme oplevelser som mig. Men det er en stor opgave at ændre en kultur, når man er isoleret som kvinde og står udenfor fællesskabet.”

Laura Feline fremhævede selv Boss Ladies som et sted, hvor hun oplever dén fællesskabsfølelse og opbakning, hun mangler i sit fag og forgæves har søgt efter under sin uddannelse.

Det er dét fællesskab, som vi og vores ambassadører værner om og arbejder hårdt for, så færre kvinder fremover vil opleve samme svigt og følelse af at stå alene. Vi er stolte af, at Laura Feline stod frem og fortalte sin historie for Kronprinsessen og for de fremmødte.

Hvordan kan man være både mor og håndværker?

Samanda var dagens sidste taler, og hun fortalte om sine oplevelser med at være håndværker og mor på samme tid. Særligt delte hun sin erfaring med, hvordan der på både erhvervsskoler og på byggepladser mangler viden om og plads til at forene de to ting.

Under sin første graviditet var Samanda 7,5 måneder henne, da hun gik op til grundforløbsprøve. Dette på trods af, at hendes læge havde frarådet hendes deltagelse, fordi de tunge løft under prøven potentielt kunne lukke for ilttilførelsen til hendes baby.

Men Samanda så sig nødsaget til at gå til prøven alligevel for ikke at få udsat sit uddannelsesforløb:

”Som det blev sagt på skolen, er graviditet ikke en sygdom. Sygemelding var heller ikke en mulighed, for så ville der gå så lang tid mellem uddannelsesforløbet og prøven, at jeg ville være nødt til at tage uddannelsesforløbet om. Det havde jeg ikke lyst til.”

I dag er Samanda mor til to og har lige sagt sit job op som konsekvens af, at hun har arbejdet i et så dårligt kemisk miljø, det potentielt var sundhedsskadeligt for sit barn, som hun stadig ammer.

Samanda er - sine oplevelser til trods - håbefuld om, at både hendes eget og andre kvindelige håndværkers arbejdsvilkår forbedres. Hun tror på, at der på både uddannelser, i virksomheder og i brancherne generelt kommer større fokus på, at håndværkere også bliver gravide og får børn.

Kronprinsessens besøg er et skulderklap og et rygstød

Den udvikling, som Samanda håber på, og som vores ambassadørers fortællinger understreger nødvendigheden af, sker ikke af sig selv. Og for mange af vores ambassadører bærer både hverdag og kultur, uddannelse og arbejdsliv præg af mandsdominerede normer og kulturer, ubehagelige oplevelser og manglende opbakning.

Det kæmper vi i fællesskab for at gøre op med.

Og derfor er vi utroligt taknemmelige for og beærede over, at Kronprinsessen tog sig tid til at indgå i dialog med ambassadører og høre deres både vigtige og inspirerende fortællinger.

Besøget bekræfter os i, at den kamp, vi kæmper, er enormt vigtig, og det er et stort klap på skulderen for vores ambassadører, som arbejder benhårdt for deres fag og for kvinders plads på byggepladsen.

Ved besøgets afslutning havde Kronprinsessen følgende betragtning om besøget hos Boss Ladies: “Boss Ladies er mere end blot et projekt, det er en bevægelse,”

Tusind tak til H. K. H. Kronprinsesse Mary, til vores samarbejdspartner Arkil, som arrangerede dette fantastiske arrangement sammen med os, og til vores øvrige samarbejdspartnere for deres støtte og opbakning.

Vi kan nu tilføje endnu et uforglemmeligt øjeblik til Boss Ladies’ historie.

Nina Groes